Hva er innvollsorm?

Innvollsorm er en vanlig forekommende parasitt som lever i tarmhulen hos et vertsdyr. Der legger den egg, som klekkes til larver som igjen utvikles til voksne ormer, som formerer seg og legger nye egg. En livssyklus tar hos de fleste innvollsormer ca 3 uker. De fleste lever av den maten som hunden eller katten spiser. Vertsdyret kan derfor bli underernært på tross av normal fôring. Innvollsorm kan også påvirke immunforsvaret, slik at bærerdyret blir mer utsatt for annen sykdom. Kattunger og valper er spesielt mottagelige for innvollsorm fordi de gjerne har nedsatt motstandskraft mens de samtidig utsettes for et større smittepress.

Hvilke typer innvollsorm finnes?
Det er mange forskjellige innvollsormer. De vanligste her i Norge er spolorm og bendelorm.Spolorm forekommer hyppigst. De er gulhvite og ligner på spaghetti. Voksne ormer kan bli opptil 18 cm hos hund og 10 cm hos katt. Larvene må gjennomgå en vandring igjennom lever og lunge for å modnes, før den vender tilbake til tarmen.Bendelorm er nokså vanlig hos mus- og fuglespisende katter og hunder. Jakthunder er også utsatt. Bendelormen kan bli flere meter lang og består av mange flate ledd. Leddene kan skilles ut hele. Disse ligner på risengryn, og kan av og til sees i avføring eller omkring analåpningen.

Hvordan smittes dyr med innvolls orm?
Mange er engstelige for å bli smittet med innvollsorm fra kjæledyrene sine, men smitte fra dyr til menneske er svært sjelden, og gir vanligvis ikke alvorlige symptomer.

Spolorm:Hunder og katter kan få i seg egg/larver fra et annet dyrs avføring eller ved å spise byttedyr som er smittet. Kattunger/valper kan smittes av mammaen i fosterlivet. Spolorm kan også overføres med morsmelken. Smittede individer kan periodevis skille ut et enormt antall egg. Disse er svært motstandsdyktige og kan overleve i miljøet i flere år.

Bendelorm:Dyr smittes ved å få i seg smittede byttedyr, f. eks fugl, mus, rått kjøtt. Har mitt dyr innvollsorm? Det er ikke enkelt å svare på. Noen dyr kan vise symptomer på smitte, men ofte kan voksne dyr være smittet med innvollsorm i moderate mengder uten å vise noen symptomer. Selve parasitten sees sjelden i avføringen. Unntaksvis kan man se spolorm i oppkast. Egg skilles ut i avføringen periodisk og ikke konstant. Eggene er så små at det må et mikroskop til for å se de. Av og til kan bendelormen skille ut hele ledd som inneholder egg. Leddene kan sees som små risgryn ved endetarmsåpningen eller i avføringen.

Behandling av innvollsorm
Det fins mange ulike behandlingsregimer på hund og katt. Det er vanskelig å si hva som er rett og hva som er galt. Optimalt bør hunder og katter kun behandles etter at innvollsorm er påvist, men dette er vanskelig å gjennomføre i praksis. Vet du at ditt dyr har innvollsorm, må det behandles. Spørsmålet de fleste stiller seg er: Hvordan behandle dyret når smittestatus er ukjent? Hunder er lite plaget med spolorm, og bidrar sjelden til utsmitting av miljøet. Forebyggende behandling 1 til 2 ganger i året er her neppe nødvendig, og avorming kan utføres hvis/når innvollsorm er påvist. Har du en katt eller en hund som fanger og spiser mye mus og fugl, bør den nok avormes rutinemessig, kanskje så ofte som 3-4 ganger i året. Valper og kattunger bør behandles hyppigere. De fleste ormekurer er enkle å gi, og fås reseptfritt på apoteket. Kontakt din veterinær for mer informasjon.

Symptomer på innvollsorm
Kløe og slikking bak