Har du noen gang kikket godt i munnen på katten din?

Det kan være lurt å gjøre. Mange katter har nemlig en tannsykdom som kalles FORL. Ser du rosa områder i overgangen mellom tannkjøtt og tann, er det sannsynlig at katten din har tannpine. Hvis det er mye tannstein på tennene kan denne skjule FORL-skadene.FORL står for Feline Odontoclastic Resorptive Lesion og betyr tannresorbsjon (TR) hos katt. Det er en spesiell tannsykdom som er svært vanlig på alle katter.

FORL oppdages som regel når katten kommer til dyrlegen for å fjerne tannstein. Når katten fjerner tannstein er den i narkose, og tennene undersøkes ordentlig. Under tannstein, plakk eller betent tannkjøtt er det groper i tannen. Gropene er resultat av at tannen løses opp eller resorberes. Skaden kan oppstå hvor som helst på tannen, men ofte ser vi den like under tannkjøttranden. Sykdommen kan deles inn i fem stadier alt ettersom hvor dyp skaden er.  I et tidlig forløp av sykdommen er det kun overflatiske skader i emaljen, mens det i et senere sykdomsstadie er en involvering av rotkanalen. I sluttstadiet ramler tannen ut. For å bedømme omfanget av sykdommen er det helt nødvendig å ta røntgen av tannen.

FORL er svært smertefullt for katten. Det som er litt synd, er at eier ofte ikke merker at katten har vondt. De fleste katter er flinke til å skjule smerter. Kanskje er de litt mindre kosete, kanskje sover de litt mer enn vanlig, men ofte er det som sagt vanskelig for eier å se at katten har det vondt. Vi vet at sykdommen er smertefull, blant annet fordi mange katter med slike tannskader nekter å la seg undersøke i munnen, og fordi de reagerer veldig når vi pirker på de affiserte områdene. I de tidlige stadiene av sykdommen er det kun er overflatiske skader i emaljen, og da gjør det ikke så vondt. Det gjør det heller ikke sent i sykdommen da hele tannkronen (den delen av tannen som man ser, det vil si tannen minus røttene) er borte og røttene sitter igjen og er dekket av normalt tannkjøtt. I de andre stadiene av sykdommen er rotkanalen til tannen involvert eller kommer snart til å bli det. Og blottlagte røtter er fryktelig vondt!

FORL er en progressiv sykdom, det vil si at den utvikler seg hele tiden. Forløpet, fra det tannen angripes til den ramler ut og tannkjøtt vokser over røttene, tar fra noen måneder til flere år. FORL kan ramme alle katter uansett rase og kjønn. Den er vanligere hos eldre katter enn hos yngre. Sykdommen starter nesten alltid på de fremste kinntennene i underkjeven. Hos noen katter stopper det med det, mens hos andre katter blir flere tenner involvert. Godt over halvparten av alle katter over fem år har en eller flere tenner med FORL. Årsaken til sykdommen er uklar, og vi kjenner i dag ikke til noen bra behandling. I dag anbefaler vi å trekke tenner som er angrepet av FORL der rotkanalen er involvert eller snart kommer til å bli det. Dette for å unngå at katten går med tannpine i lange perioder som i verste fall kan strekke seg over flere år. FORL er på mange måter en frustrerende sykdom da den rammer så mange katter, er svært smertefull og i og med at vi ikke kjenner til årsak eller behandling. Det man kan gjøre for sin kjære katt er å gi den et fôr av god kvalitet, og holde plakk og tannsten borte. En årlig helsekontroll med tannsjekk er å anbefale. Da kan man ta tak i eventuelle tannproblemer så tidlig som mulig, og katten slipper å gå med unødvendige smerter.

Kolbotn Dyreklinikk
Sofiemyrveien 6